Mereu spunem că MC CLEAN este în primul rând despre toți oamenii care îi dau viață așa că e momentul să vă povestim mai multe despre cei cu care facem echipă zi de zi.
Ei sunt secretul din spatele unei curățenii ca la carte, iar vocea lor e importantă – cu ajutorul lor arătăm încă o dată că personalul de curățenie nu este „o forță de muncă invizibilă”. Vrem să-i vedeți și să descoperiți ce înseamnă meseria de agent de curățenie pentru ei și care sunt provocările în domeniu, ce pasiuni și dorințe au o parte din cei 50 de specialiști care formează compania noastră.
Agenție: Urban Gemini || text Simona Filip, design Irina Sava.
Foto Katerina Nedelcu.
Luna asta (martie 2022) se fac 12 ani de când Mihaela e în echipa MC CLEAN. E unul dintre oamenii cu care a crescut compania noastră și care vrea să iasă la pensie cu jobul de agent de curățenie, deși vârsta pensionării e destul de departe.
Nu e genul de persoană care să stea fără ocupație sau care să tânjească după ore de relaxare, dimpotrivă, ziua de odihnă e cea în care se plictisește cel mai tare. De altfel, Mihaela nici nu are multe sâmbete sau duminici libere pentru că weekendurile sunt, de regulă, rezervate pentru celălalt loc de muncă. De 32 de ani, e cântăreață într-o formație de nunți și alte evenimente de familie, o pasiune pe care o are de când era mică și care îi aduce multă împlinire.
Însă siguranța vine de la jobul în servicii de curățenie, „primul serviciu fix”, cum îl numește Mihaela. Avea deja vechime și multă experiență ca solistă când s-a angajat la MC CLEAN, o slujbă pe care și-a dorit-o pentru că avea nevoie de mai multă stabilitate și predictibilitate. În pandemie, când nu au mai avut loc evenimente și toate planurile cu nunțile au fost date peste cap, s-a bucurat că are un job în curățenie, singurul lucru de la care nimeni nu a făcut rabat în această perioadă. Și-a sfătuit mulți prieteni din formații să încerce să găsească o a doua sursă de venit pe care să se bazeze, așa cum face și ea, iar banii câștigați la nunți să fie un bonus. Acum, lucrurile revin încet la normal și e preocupată iar de pregătirea pentru petrecerile planificate anul acesta, de alegerea ținutelor potrivite și de cum vor ridica din nou toată lumea la dans. Încă are emoții la fiecare eveniment.
Îi e ușor să îmbine curățenia cu muzica pentru că îi plac amândouă la fel de mult. Și tot timpul găsește înțelegere pentru nevoia de a lucra doar în weekend-uri, de a schimba uneori turele sau de a le termina mai repede ca să aibă mai mult timp pentru o nuntă. De curățenie se ocupă și acasă pentru că „mereu e ceva de aranjat când ai doi băieți”, iar ea vrea să țină totul în ordine și îngrijit. În primele zile de muncă la Continental, Mihaela voia ca toată lumea să păstreze curățenia ca în casa ei, dar și-a dat seama repede că întreținerea curățeniei într-o clădire de birouri aglomerată e un efort susținut și constant, care necesită multă organizare.
La Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Iași, clientul MC CLEAN la care face curățenie în prezent, spune că activitatea necesită mai multă responsabilitate și regulile sunt mai stricte, dar ei i se pare mai simplu pentru că o ajută experiența. Iar faptul că știe cât de importantă e igiena într-un astfel de loc și rolul ei e apreciat acolo o motivează la fel de tare cum o fac recomandările clienților mulțumiți de evenimentele reușite pe care le asigură cu formația ei.
Știți genul acela de om bun și modest, pe care nu-l întâlnești de multe ori cât trăiești? Care, indiferent câte are de dus într-o zi, ia viața așa cum este și merge înainte fără prea multe pretenții? Așa este Petronela, unul dintre oamenii de bază din echipa MC CLEAN. Cu ea vă facem cunoștință astăzi.
Petronela e mamă a trei copii, are un job care o solicită fizic, se îngrijește de casă și de curte, unde mereu e ceva de făcut. Cu toate astea, nu pare un efort care să o copleșească sau de care să se plângă. Îi vine natural să se gospodărească, fără dileme despre cum găsești echilibrul între muncă și viața personală. Este un munte de hărnicie și tenacitate, de la care am putea învăța ce înseamnă reziliența pe bune, dar și de ce e important să găsim puterea să mai și glumim.
Rolul de mamă e cel care o definește cel mai mult, dar mereu a împăcat creșterea copiilor cu munca. A lucrat în comerț de la 18 ani până l-a cunoscut pe Vasile, s-au căsătorit și s-a dedicat o perioadă lungă celor două fete, care acum au 17 și 14 ani. Apoi nașa ei de cununie i-a zis într-o zi că firma la care lucrează caută mai multe persoane pentru o lucrare dificilă, o curățenie după constructor într-un apartament. Recomandarea venea din familie așa că a mers cu toată încrederea la prima ei curățenie profesională. Petronelei nu i s-a părut greu pentru că era învățată cu munca de acasă. „Noi suntem 8 frați și am trudit de pe la 13 ani, așa am fost crescuți, iar la țară treaba nu se oprește niciodată.”
Nu prea e de acord când aude că e simplu să faci curățenie pentru că un proces complet necesită mai multe abilități decât crede lumea. „Nu-ți trebuie facultate”, dar e mai complicat decât pare la prima vedere și s-ar bucura ca cei din jur să știe și să aprecieze mai mult. L-a adus și pe Vasile la MC CLEAN, iar acum lucrează „împreună și acasă și la muncă”. Pentru ei este ușor, se ajută reciproc și se bucură împreună de reușite, iar Petronelei îi place că Vasile încearcă mereu să binedispună echipa.
Aproape 10 ani mai târziu, Petronela nu crede că ar putea avea un alt job mai avantajos și își dorește să lucreze în curățenie cât timp va fi în stare. „Acum mi-e cel mai bine, nu mă simt deloc stresată la serviciu.” A revenit anul trecut la MC CLEAN, după concediul de doi ani de creștere al băiețelului și jobul i se pare loc de recreere. E fericită că munca nu o înghite cu totul și îi lasă loc pentru ceea ce contează cel mai mult pentru ea în prezent, copiii. Familia a fost și va fi mereu în centrul vieții ei, așa că o prețuiește în fiecare zi.
De când e supervizor la MC CLEAN, zilele lui Vasile sunt pline și în nici un caz plictisitoare. Împreună cu managerul firmei, coordonează echipa, repartizează sarcini și verifică dacă au fost îndeplinite, organizează necesarul de materiale pentru fiecare client, e în permanentă legătură cu agenții de curățenie și gestionează tot felul de situații neprevăzute. În primele săptămâni ca supervizor îi era jenă să-și abordeze colegii ca un șef, dar cu încurajări de la manager că rolul lui e important și necesar, s-a acomodat destul de repede cu avansarea. Chiar dacă are altă titulatură și responsabilități în plus, poziția lui e, în esență, tot despre colaborare și muncă în echipă.
Era de aproape 4 ani la MC CLEAN când a fost promovat, într-un moment în care compania se consolida pe piață, iar echipa creștea. Lui Vasile îi plăcea din ce în ce mai mult jobul lui deși nu și-a imaginat vreodată că va munci în curățenie. A schimbat radical domeniul în 2015, după ce a lucrat mult timp ca șofer de camionetă și de camion, șofer-operator de trailer și șef de depozit, dar și ca măcelar sau în agricultură. „Pentru mine a fost o mare satisfacție să ajung să conduc un trailer de 34 metri lungime, m-au pasionat tot timpul mașinile și utilajele. Era o dorință veche și m-am bucurat de perioada cât am fost șofer, dar de la un timp parcă devenea monoton, lucram singur câte 10-12 ore.”
La recomandarea Petronelei, soția lui, angajată la MC CLEAN din 2013, a început să meargă din când în când la lucrări de curățenie la care era nevoie de oameni în plus, la fel cum făcuse și ea inițial. „Mă bucuram că eram într-un mediu curat, plin de oameni. De pe utilaj eu veneam acasă plin de vaselină și la curățenie era fix opusul.” I-a fost ușor să facă schimbarea pentru că mereu a fost organizat și ordonat. Și când lucra pe camion, Vasile avea mare grijă de mașină și era atent să fie tot timpul curată.
În primii ani la MC CLEAN s-a confruntat cel mai mult cu lipsa de considerație a celor din jur. Încă sunt mulți care cred că e un domeniu potrivit în special pentru femei și a avut des parte de reacții mirate când le spunea oamenilor că lucrează în curățenie – cel mai tare s-a supărat când un fost coleg i-a zis că nu-i vine să creadă că a ajuns să dea cu mătura. Dar Vasile e de părere că „serviciile de curățenie ar trebui să fie pe primul loc pentru că orice muncă faci, trebuie s-o faci în condiții de igienă. Iar acum curățenia e mai complexă decât știe lumea.” Ar vrea ca meseria să fie mai respectată și oamenii să înțeleagă că uneori ce fac ei e un efort uriaș și trebuie să fii foarte responsabil. De când lucrează în curățenie, se implică și mai mult în tot ce ține de întreținerea casei pentru că a învățat să prețuiască munca altuia. „Poate înainte nu o apreciam suficient pe Petronela, poate nu realizam cât înseamnă treburile casnice.” Ca supervizor, și-a făcut o idee mai clară și despre provocările lucrului cu oamenii, mai ales când îi coordonezi. „Uneori, după trei ore de dezbateri cu echipa mă simt ca după două zile de muncă fizică.” Dar a deprins noi abilități de comunicare, iar calmul și buna dispoziție care îl însoțesc mereu îi sunt de folos când au parte de momente mai grele.
Vasile e împlinit acum. „Îmi place ce fac, că sunt apreciat și sunt plătit corect.” Își dorește o colaborare lungă cu MC CLEAN, pentru că e jobul „în care își pune baza”, mai ales că îi dă posibilitatea să se ocupe și de agricultură, o altă pasiune în care a investit în ultimii ani. Ai putea sta de vorbă cu el ore în șir despre toate preocupările lui. E genul de om care se lasă descoperit prin poveștile pe care ți le spune și din care reiese imediat că are acea determinare de a depăși orice limită impusă de către „nu se poate”. Iar asta nu vezi la prea mulți oameni.
Când răsare soarele, Maria e deja în drum spre sediul Signant Health, clientul MC CLEAN la care lucrează ca agent de curățenie. Își începe zilele de lucru la cinci dimineața, când cei care muncesc în clădirile de birouri, unde ea are grijă ca totul să fie curat și igienizat, încă dorm. Are de condus cam 40 de minute până în Iași și vrea să fie la timp la serviciu, așa că la 05:50 iese pe poarta casei ei din Prisăcani.
Maria a intrat în echipa MC CLEAN în iunie 2019, ca înlocuitor pentru agenții care erau în concediu. A făcut curățenie în diferite locații la care compania are puncte de lucru, iar în câteva luni s-a stabilit la postul fix la care e și în prezent. Acum se bucură de o rutină pe care unii poate o consideră anostă, dar pe care ea și-o dorea după mulți ani în care s-a confruntat cu tot felul de greutăți și s-a adaptat de câte ori a fost nevoie. „Am început să lucrez din școală ca să am bănuții mei și de atunci am muncit fără prea multe pauze, oriunde am găsit. La fostul depozit de legume-fructe, vânzătoare de bilete în tramvai și la tonetă, îngrijitoare în secția de paliație la un spital privat, într-o fabrică de mochete de la capătul orașului. Nu m-am ferit de nici un fel de muncă.”
A plecat în Italia după ce a încheiat o căsnicie dificilă, care a lăsat-o cu multe datorii greu de acoperit cu salariile mici din care abia puteai supraviețui în România anilor 2000. Maria a fost badantă 11 ani în total – a îngrijit vârstnici care aveau nevoie de însoțitor permanent și atenție specială, o meserie care a costat-o sănătatea și timpul alături de familie. „Prima dată am fost în Calabria și am stat trei ani fără să vin deloc acasă. Aveam 36 de ani și 46 de kg până stresul mi-a dat tiroida peste cap. Acolo m-am îmbolnăvit, acolo am îmbătrânit. Dar așa am putut să fac o bucățică de casă, să-mi iau mașină, să port copilul la școală. În ultimii ani nu prea mai puteam să stau perioade lungi, era tot mai greu și pentru mine și pentru băiat.” Când a anunțat-o fiul ei că se va căsători, a hotărât și ea că se va întoarce definitiv în țară. Și-a luat angajamentul să stea până va muri bătrâna de care avea grijă, iar asta s-a întâmplat chiar cu o lună înainte de nunta băiatului. Între timp, Maria și-a refăcut viața personală alături de un om despre care are doar cuvinte de laudă și e „împăcată sufletește”.
După astfel de experiențe și încercări, jobul actual i se pare ușor și se miră când este întrebată dacă munca în curățenie nu e solicitantă. Cu o voce domoală care îți ajunge repede la suflet, povestește că majoritatea zilelor de lucru trec fără să resimtă o oboseală prea mare și că după serviciu se poate ocupa și de casă, de curte, ba chiar se poate delecta și cu un serial turcesc înainte de culcare. Maria e mulțumită că a găsit un loc de muncă bun și liniștit la aproape 50 de ani, o vârstă la care mulți sunt ocoliți de angajatori. „Mie îmi e drag ce fac, suntem colegi uniți și avem noroc de oameni de treabă la birouri, care se poartă frumos cu noi.” Dacă se uită înapoi la tot ce-a trăit, poate spună că e fericită că „s-au așezat toate”.